Franchise ve Yatırımlar

Merhaba Dostlarım,

Dünyada sayısız girişimler ve girişim modelleri bulunmaktadır.

Her firma doğası gereği, kar elde etmek, markasını büyütmek ve piyasada iş yapmak ister.

Bazı girişimciler ve yatırımcılar, bir iş koluna girerken düşündükleri bir çok sorular vardır.

Dünyada çok fazla rekabet ortamı vardır.

Bir çok firma yaşam savaşı verirken, bir çoklarıda elde ettiği müthiş cirolar ile nereye yatırım yapsam diye düşünmektedir.

Rekabetin bu derece güçlü olduğu ortamda, markalar çeşitli ülkelere yayılarak rekabet üstünlüğünü ele geçirip satış hacimlerini arttırmak istemektedirler.

Yapılandırılan araştırmalar sonucu, her ülkenin kendine has kuralları, kültürel yaşamı, örf ve adetleri vardır.

Her ülkede, o ülkeyi tanıyan bir çok girişimci hazır beklemektedır.

Bu durumdan istifade, bellirli bir ücret karşılığı firmalar markalarının belirlenmiş kesin kurallar ile kullandırma hakkı verip, ilgili ülkeye girip piyasada var olmak için anlaşmalar yapmaya başlamışlardır.

Yapılan bu anlaşmalar ile girişimcilerin kafasındaki soru işaretleri ister istemez giderilmiş ve hazır bir marka, dünyaca tanındığı ve bilindiği için hemen yatırımlara başlanmış, pazara kazanmak için piyasaya nüfus etmişlerdir.

Franchise (Franchising),

·     Markanın imtiyaz hakkı sahibinin,

·     Belirli süre, koşul ve sınırlar içinde,

·     İşin yönetim ve organizasyonuna ilişkin sürekli disiplin ve destek sağlayarak,

·     Bir bedel karşılığında,

·     Bağımsız yatırımcılara, markasını kullandırmasına dayanan,

·     Uzun vadeli ve sürekli

iş ilişkisidir

Dünyada, ilk uygulayan ülke ABD dir.

Karlı ve verimli oluşu sayesinde, hızla yayılmıştır.

Sırasıyla,

·     ABD,

·     İngiltere,

·     Fransa,

·     Almanya,

·     İtalya,

·     Japonya.

Ülkeledeki global firmalar, bu girişimi başlatıyor. 5–10 yıl içinde bu girişim yerel firmalar tarafından arttırılıyor.

Tüketimin yüksek olduğu ülkelerde, büyüme ivmesi bir çığ gibi artıyor.

Franchise, markaların birbiriyle piyasada rekabet etme ortamını fazlasıyla güçlendirmiştir.

Alışveriş merkezlerinin zincir marka olmayanlara yer vermek bile istememesi, gelecekte franchise verenlerin ciddi bir pazar rekabetine hazırlanacaklar.

Franchise vermeyen firmalar bile, franchise tekniklerini kullandıklarında;

·     Tek tip işletme,

·     Standart işletim sistemi,

·     Eğitim ve denetim uyguladıklarında.

zincirleşerek yayılıyorlar.

·     Franchise?

·     Marka?

Franchise vermek;

·     Başarılı çalışan bir işletme,

·     Denenmiş olması,

·     Bilinen marka olmalıdır.

başarısı kanıtlanmış bir iş, başkalarına satılabilir.

Bireysel yatırımcı;

·     Kendi olanakları ile daha fazla kazanacağına,

·     Verimli çalışacağına,

·     İşinin daha başarılı olacağına inanırsa.

bu işe girişmek ister.

Destek:

·     Taraflar aralarında uzun süreli bir anlaşma yapılır.

·     Uygulama esasları net olarak belirlenir.

·     İşi başarıya götüren kurallar nettir.

·     Markayı taşıyan her işletmede, standart ürün ve hizmet sunulur.

·     Hizmet kalitesini arttırmak için çalışanlara ve yatırımcılara sürekli eğitim verilir.

·     Sıkı denetim yapılır.

Bedel:

Franchise verenin, franchise alan yatırımcıdan bir bedel alması şarttır.

Franchise vermek, marka satmak olarakda adlandırılabilir.

·     Satılan marka, para etmeli.

·     Franchise sistemini kendi ürettiği bir malı pazarlamak için kullanıyor ve söz konusu destekleri ürün satış fiyatı içindeki karından finanse ediyorsa, fiyatını emsallerine göre yüksek tutuyor demektir.

Franchise, pazarlama yöntemidir.

Franchise de, pazarlanan bir ürün veya hizmet değil,

·     Yatırımcılara hazır iş satılır.

Franchise,

·     Hamburger satmak,

·     Araba kiralamak

işi değildir.

Franchise satmak,

·     Hamburger satma işini

·     Araba kiralama işini

pazarlamaktır.

Franchise sistemleri,

·     Franchise

·     More

başarılı olmaktadır.

·     Para kazanmak?

·     Franchise veren?

·     Dengeli paylaşmak?

·     Denge?

Arzu edildiği taktirde bilgiler paylaşılacaktır.

Franchise veren (Franchisor, Franchiser)?

·     Franchise alan (franchisee)?

·     Bölge franchise alan (area franchisee)?

·     Franchise veren?

·     Bölge franchise alan?

·     Bölge franchise alan?

Arzu edildiği taktirde bilgiler paylaşılacaktır.

·     Alt franchise alan (Sub Franchisee)?

·     Masterfranchise alan (Master Franchisee)?

·     Sistem (Franchise System)?

·     Faaliyet konusu perakendecilik işinin?

·     İşletme (Outlet, Store)?

·     Franchise giriş bedeli (Royality, Lumb Sum Fee)?

·     Franchise kullanım bedeli (Franchise Fee)?

·     Reklam fonu (Advertising Fee)?

Arzu edildiği taktirde bilgiler paylaşılacaktır.

Franchising,

Üreticiler tarafından ürünlerinin pazarlamasında kullanılmıştır.

Zaman içinde yararını keşfeden hizmet üreticileri de, aynı yöntemleri kullanarak işlerini franchise etmişlerdir.

Ürün ve marka franchise sistemi

(Product and Tradename Franchising)?

Mevcut bayilik sistemlerinin hızla franchising’e dönüştüğü görülmektedir.

·     Araba satıcıları,

·     Benzin istasyonları,

·     Meşrubat üreticileri,

·     Mobilyacılar,

·     Konfeksiyoncular

Sistemin işleyişi nasıl yapılmaktadır?

İşletme sistemi franchise sistemi

(Business Format Franchising)?

Franchise sisteminin başarısı?

·     Franchise verenin,

·     Franchise alanın beklentilerinin karşılanması esastır.

Yaygın rastlanan beklentiler ise şunlardır?

Ürün ve marka?

•  Franchise uygulayıcıları üreticilerdir.

•  Üreticiler, sinerji sağlarlar.

•  Üreticiler, sahip oldukları geniş yönetici kadroları ile modern yönetim tekniklerini kullanır, kararlarında ve atılımlarında daha deneyimli ve cesur davranırlar.

•  Üreticiler mağaza açarak, ürünlerine ve markalarına itibar sağlarlar.

•  Üretici, sattığı ürünlerin tahsilatında zorlandığında, franchise anlaşması ile bağladığı bayilerinin tahsilatı hızlandırmasını, riskini azaltmasını bekler.

•  Franchise, kaliteli hizmet ile müşteri bağlılığı sağlar.

•  Özellikle hipermarketler ve zincir marketler sattıkları ürünleri rafa koymak için ücret alırlar.

•  Kendi mağaza zincirini kurmak bu tür masraflardan kurtarır.

•  Düzenli çalışan ve sürekli satın alan işletmeler sayesinde üretimde süreklilik sağlannır.

•  Mevsimsel dalgalanmalar yaşanmaz.

İşletme;

•  Franchisingi uygulayan firmalar, giderek yoğunlaşan yerli yabancı rekabet karşısında oldukça büyürler.

•  Alışveriş merkezlerinde, sermaye yetişmeyeceğinden, dışarıda kalmaktansa franhcise verilir.

•  Reklam fonu güçlenince marka olmak için adımlar atılır.

•  Markanın bilinirliği arttırılır.

Franchise almanın yansımaları;

•  Markalı, itibarlı bir iş sahibi olmanın yoludur.

•  İşinde bağımsız olmak demektir.

•  Yatırımının hızlı geri dönmesidir.

•  Yaşamak için tatmin edici gelir sağlar.

•  Denenmiş, kendini kanıtlamış, az riskli bir iş kurulur.

•  Düşük maliyetle yüksek gelir sağlanır.

•  Rahat satılacak tanınmış marka alınır.

•  Hazır müşteri gelir, ürün hemen satılır.

•  Sorun karşısında çözüm için danışmanlar yer alır.

•  Yatırım ve tedariki kolay sağlar.

Pazardaki Ana firma tecrübesi ile piyasaya hakimdir ve franchise verdiği firmalara destek olur.

Ana firma ile iletişim kurmak, yumuşak ve kuvvetlidir.

Master Franchising?

Ana franchisordan beklenen destekler?

·     Tedarik ve lojistik,

·     Eğitim,

·     Lokasyon seçme ve onaylama,

·     Pazarlama ve reklam,

·     Operasyon olarak sıralanır.

Bilinmesi gereken konular;

·     Genel pazar analizinde?

·     Franchising ile Bayilik Arasındaki Farklar?

·     Franchisee Yararları?

·     Piayasada İyi Yer Edinmiş Bir Franchisor Hangi Özellikleri Taşımalı?

·     Franchise Giriş Bedeli , Ödeme Şekilleri?

·     Nasıl Büyüt ve Gelişir?

·     Büyüme Sermayesi?

·     Merkeze Bağlı Bölgesel Yönetim?

·     Pazarda Daha Hızlı Yayılabilme?

Global firmaların, bir çok ülkedeki yatrım stratejilerinden en önemlisidir. Ana firmala ülkelerin yaşam standardını ve kültürünü bilmediği için o ülkedeki hazır olan girişimciler sayesinde yatırımlarını hızlandırırlar.

Yapılan yatırımlar ile, Markaları hızla büyüyor, Marka bilinirliği artıyor, Ciroları çok daha fazla yükseliyor.

Ülkeler, yapılan yatırım ile iş sahası genişlemekte, ekonomiye olumlu katkıları olmaktadır.

Yapılan yatırımların, çok iyi denetlenmesi, yönetim ve çalışan kademelerine kadar her türlü eğitimin verilmesi gerekmektedir.

Bir çok marka, yapılandırılan bu strateji ile her ülkeye giriş yapıp, üretim hacimlerini arttırmayı sürdürmektedir.

 

Teşekkürler.

Saygılarımla.

 

 

 

 

Serkan UYGUR

Marketing Communication (MA)

Marketing and Sales Analysis Consultant

serkanuygur.marketing@gmail.com

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: