Markaların Savaşı

serkan uygur Markaların Savaşı.jpg

Merhaba Dostlarım,

Dünyada bir çok firma bulunmaktadır. Bazı firmalar, Marka olmuş, bazıları marka olma yolunda girişimlerde bulunmaktadır.

Marka; vaat eder,

Dünya geneline baktığımızda; x, y, z,… gibi binlerce ve milyonlarca marka bulunmaktadır.

Bazı firmalar, piyasada belli bir konuya hakimdir ve hakim oldukları konuda; gelişmiş, büyümüş ve büyümektedir.

İlerleyen süreçlerde, bu firmalar marka olmuş ve ticari kimliklerini bu Marka ile sürdürmektedirler.

Ülkemizde marka, eğitimleri verilmeye başlandı.

Kurslar açılıyor, seminerler veriliyor, sertifika programları açılıyor…

Görünen o ki ticarileşti.

Marka çok mu önemli,

·    Evet çok önemli,

Markayı iyi bilmek ve hakim olabilmek için, yoğun çalışma yapılması ve araştırma yapılması gereken bir konudur.

·    Akademik çalışma yapılması şartdır.

Size basitçe, anlatmaya çalışayım,

Marka;

Kuruluşundan bu güne, en az 15 ile daha fazla süreye dayanan,

geçmişten bugüne bir çok tsunamiler atlatmış ve bu engebeli yollardan bilinçli adımlarla çıkmış

ve daha fazla büyüyerek bu günlere gelmiş,

yönetim kurulunun almış olduğu sürdürülebilir kalkınma stratejilerle 10 yıllık planlar yaparak kendini daha fazla geliştirmeye çalışan veya çabalayan firmalardır.

Marka, bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla,

Kişi adları, sözcükler, şekiller, harfler, sayılar ve her turlu ifadelerdir.

Marka Savaşları;

Hayatımızda milyonlarca, Marka bulunmaktadır.

Markalar, müşteri algısını etkileyip maksimum karı elde edip, piyasada kendilerine bir konum elde etmek isterler.

Ticari hayatına devam eden markalar savaş halindedir, bir yandan tüketici ihtiyaçlarını karşılamak isterken, bir yandan da markalar kanununa uymak zorundadırlar.

Bazı markalar, sponsorluk adı altında, konumlandırma yapmaktadır.

Yapacakları algı yönetimi için, bazı kişiler ile belirli süre için sözleşme yapmaktadırlar.

Hal böyle olunca…

Bazı başarılı olan insanlar ve topluluk önünde belli bir itibarı olan kişiler, bir marka ile anlaşmış olmasına rağmen, yine de belli bir gün için farklı bir marka ile anlaşma yapmaktadırlar.

Nasıl mı,

Hayatımızdaki her şeyi basitleştirdiğimiz ölçüde hayat daha da güzel oluyor,

İş hukuku ve markalar kanunun ve diğer hukuk kurallarının eksikliği veya boşluğundan yararlanılarak, bu işlem yapılmaktadır.

Bu durumlar ile fazlaca karşılaşılmaktadır. Günümüzde ve geçmiş yıllarda örneği bulunmaktadır.

Markalar, bu süreçte bir çok opsiyonu değerlendirmektedirler.

Markalaşmış bir çok ürün piyasada beğenimize sunulmuştur.

Ürünler kendi içlerinde kategorilere ayrılmıştır.

Dikkatle incelendiğinde; çok farklı veya fazla bir değişiklik olmadığı görülecektir.

Ürünlerin;

·    Ambalajı,

·    Renkleri,

·    Dizaynları,

·    Hitap ettiği kitle,

·    Ekonomi,

·    Algı yönetimi,

·    Demografik çevre.

Gibi örnekler verilebilir.

Müşterilerinin algısında, marka bilinirliği yaratmak çok önemlidir.

Bazı ürünler, yılda 2 veya 3 kez reklam verip, tüketicilere biz buradayız konumlandırması yapmaktadır.

Marka;

·    Kalite,

·    Hizmet,

·    Network,

·    Teknik servis,

·    Müşteri hizmetleri,

·    Müşteri bağlılığı,

·    Dünya çapında bilinirlik,

·    Güven,

·    Garanti süreçleri,

·    Konumlandırma,

·    Fiyatlandırma,

·    Ürün ve çatı ürünler,

·    Ürün yelpazesi,

·    Rekabet,

·    Rekabet avantajı,

·    KSS,

·    Sürdürülebilir Kalkınma Stratejileri,

·    Piyasa analizi.

birçok stratejileri kapsamaktadır.

Marka Savaşları;

·    Sosyal ağlar ve mecralarda,

·    Outdoor,

·    Reklamlarda,

·    Basın ve yayımda,

·    Radyo ve televizyon,

·    Mobil telefonlarda,

·    Sms ve e-mail,

·    Ağızdan ağıza,

·    Müşteri deneyimi,,

·    Konferans,

·    Fuar,

·    Yerel basın,

·    Dijital marketing,

·    Seminerler,

·    Yürüyen reklam.

Gibi çeşitlendirilebilir.

Marka Süreci;

Uzmanlar;

·    Al & Laura Ries

Yaklaşımları;

·    Yayılma kuralı,

·    Daralma kuralı,

·    Tanıtım kuralı,

·    Reklam kuralı,

·    Kelime kuralı,

·    Referans kuralı,

·    Kalite kuralı,

·    Kategori kuralı,

·    İsim kuralı,

·    Genişlemeler kuralı,

·    Arkadaşlık kuralı,

·    Jenerik kuralı,

·    Şirket kuralı.

İsim seçilirken;

·    Piyasadaki pozisyonunuz,

·    Rakiplerimden farkınız,

·    İsminiz, konumunuzu ifade ediyormu.

Cevaplandırılması gerekenler.

·    Sizi rakiplerinizden ayırt eden nedir,

Ayrıca;

·    Küresel düşünülmeli.

·    İsim kısa ve öz olmalı.

·    Mesajı taşımalı,

·    Telaffuz kolay olmalı.

Marka değeri;

Satışlar ve maliyetler sürdürülebilirlik ölçüsünde değerlendirilmeli,

·    Markada riskiniz nedir,

·    Danışman ve analizciniz varmı.

Finansal ve Pazarlama;

·    Finansal, vergi planlama, yatırımcı ilişkileri, elden çıkarma ve satın alımlar,

·    Pazarlama, performans izleme, strateji geliştirme ve kaynak tahsisi planlamasını.

Kurallar;

·    Amblem,

·    Logo.

Markanızı nasıl yaratırsınız,

Üzerinde biraz düşünülmesi gereken ve oldukça basit bir yöntemdir.

Konumlandırma;

·    Demografik faktörler,

·    Sosyolojik faktörler,

·    Psikolojik faktörler,

·    Kişisel faktörler.

Tanıtımı ne yönde yapmaktasınız,

·    Görsel,

·    Kimlik,

·    Reklam,

·    Halkla ilişkiler.

Pazarlama & Satış stratejiniz nedir,

·    En kritik eşik.

Farkındalık;

Bir ürüne yatırım yapılması, öncelikle farkındalığı orataya çıkarmakla mümkündür.

·    Marka imajı,

·    İmaj geliştirme,

·    Marka kişiliği ve ürün ilişkisi,

·    Marka bağlılığı,

·    Marka ve amblem,

·    Marka ve Renkler arasıdaki derin bağ.

Hedefleriniz nedir;

·    Vizyonunuz,

·    Misyonunuz.

Politikanız;

·    Strateji,

·    Taktik,

·    Hedefler,

·    Temel değerler,

·    Kültür,

·    Farklılaştırma,

·    Konumlandırma,

·    Müşteri kazanmak ve elde tutmaktır.

(İstek olursa destek vereceğim.)

Marka konusu, çok derin ve oldukça hassas bir konudur. Yapılacak çalışmaların özenle ve dikkatlice yapılması gerekmektedir.

Dünyada ve ülkemizde, bu konuyla ilgili çok fazla çalışma yapılmaktadır.

Ülkemizin de sahip olduğu bir çok değerli ürünleri bulunmaktadır. Bu ürün ve ürünlerinde marka olma yolunda çabalar sarf edip, marka olarak ilerleyen en yakın süreçte görmek dileğiyle.

 

Teşekkürler.

Saygılarımla.

 

Serkan UYGUR

Marketing Communications Master

https://www.linkedin.com/in/serkan-uygur-083b7114?trk=hp-identity-photo

%d blogcu bunu beğendi: